Supervisie is een intensief middel om tot leren en ontwikkelen te komen. Het vraagt om een reflectieve houding, beschikbaarheid en leerbereidheid van de supervisanten. De intervallen en het aantal bijeenkomsten zijn ondersteunend aan het vergroten en versterken van het leerrendement. Reflectie en het ervaringsleren (van inzicht naar praktijk en vice versa) staan hierbij centraal. Het confronterende karakter van supervisie vraagt om een aandachtige, vriendelijke en gekaderde ontwikkelruimte.
Supervisie wordt ook gegeven in het kader van de SKJ registratie. Tevens voldoet de Reflectieve Praktijk aan de kwaliteitseisen zoals omschreven en vastgelegd door de LVSC. Bijscholing, intervisie en supervisietrajecten ter bevordering van de eigen deskundigheid zijn hiermee gewaarborgd.
Bij supervisie staat het leren centraal; de manier waarop gereflecteerd wordt op het eigen handelen en vanuit de eigen waarden in de context van het werk. Counseling richt zich op het intensief en kortdurend onderzoeken van een specifieke (werk)ervaring van de professional waarbij moeite, een vastlopen of obstructie van het eigen ontwikkelingsproces wordt ervaren; de geraakte, persoonlijke waarde is dan het uitgangspunt. Anders dan de Ronde Tafel richt counseling zich op het individu en niet op de casuïstiek.
Hierin bouwt het voort op de basisbeginselen supervisie. Counseling vindt bij aanvraag hooguit drie keer plaats in een tijdsbestek van maximaal zes weken en duurt niet langer dan anderhalf uur. Doel is om helderheid en inzicht te verkrijgen ten aanzien van de aanpak van het vraagstuk zodat de professional met hernieuwd inzicht verder kan en escalatie op een specifiek thema wordt voorkomen. Kijk bij De Lerende Context voor meer informatie over inzet van counseling of bij Training over counselorsvaardigheden.
Een supervisiegroep bestaat uit maximaal 3 personen of wordt individueel gegeven. In de regel bestaat de groep uit supervisanten die in een overeenkomstig werkveld, functie of positie werken. Ook wordt gekeken of de samenstelling passend is, teneinde een veilig leerklimaat te garanderen voor de supervisanten. Groepssupervisie vindt vaak plaats in de context van opleiding of een specifieke ontwikkelfocus voor een onderdeel van (of een klein) team.
Een supervisiebijeenkomst duurt minimaal 2 tot maximaal 3 uur. De bijeenkomsten worden in een reeks van 12 tot 15 keer ingepland. Vaak vindt de supervisie plaats binnen de eigen organisatie maar kan ook elders gegeven worden. De interval varieert van 2 weken tot 3 weken, dit om een optimaal leerklimaat te scheppen waarin inzicht direct gekoppeld wordt aan de praktijk en een goede reflectie tot stand komt.
Binnen de supervisie wordt gebruik gemaakt van verschillende methoden en technieken die reflectie bevorderend zijn en aansluiten op de specifieke leer- en ontwikkelstijl van de supervisant. Reflectie staat centraal binnen het supervisietraject. De supervisant wordt begeleid bij het vormgeven van het eigen reflectieproces. Dat kan zijn dmv een verslag, vlog of blog of andere creatieve uitwerking. Reflectie- verwerking vormt een vast onderdeel van elke bijeenkomst.
Geen één supervisant of groep is hetzelfde. Dat vraagt om een flexibele, kritische en aandachtige en uitnodigende houding van de supervisor waarin het bieden en bewaken van een passende leeromgeving voor de supervisant centraal staat. Van de supervisant wordt de bereidheid tot leren en reflectie en een nieuwsgierige en onderzoekende houding gevraagd
Supervisie verbindt de dagelijkse ervaring ofwel het 'wat overkomt/gebeurt mij'? (gedrag) aan de onderliggende, particuliere aannames (overtuiging). Hiermee stelt de supervisant zichzelf centraal in de context van de professionele rol met een overlap naar andere levensdomeinen. Het 'overkomen' transformeert daarmee naar een bewuster en autonomer handelen vanuit een doorvoeld en eigen-wijzer visie.
COACHING
Voor coaching gelden over het algemeen dezelfde condities en voorwaarden als voor supervisietrajecten. Het grootste verschil is dat de coachingsvraag vanuit verschillende contexten kan komen en meer leidend is. Coaching vindt in de regel individueel plaats. Afhankelijk van de leer- en ontwikkelvraag, zal er -in overleg met de coachee en opdrachtgever- een ontwerp voor een traject gemaakt worden (aantal bijeenkomsten, duur, doel etc) met daarbij passende prijsopgave.