Best passende leer- en werkomgeving
Dit breng ik o.a. praktisch tot uitdrukking in het zorg dragen voor een passende en goede leer- en werkomgeving. Een omgeving die je uitnodigt om op ontdekkingsreis te gaan, die comfortabel voelt en het vertrouwen in jezelf stimuleert. Die inspirerend is zonder afleidend te zijn. Als een fijne stoel waarin je je kunt ontspannen en tegelijkertijd goed in kunt concentreren op wat aandacht vraagt.
Binnen, buiten, met of zonder koffie, koekjes, in een huiskamer of een vergaderzaal. In het weekend of 's avonds. Wat bij jou past en aansluit.
Richting boven snelheid
Richting gaat voor mij altijd boven snelheid. Als je haast hebt om ergens te komen, moet je weten waar je naartoe wilt gaan. Als je niet goed weet wat, hoe en waartoe, heeft het geen enkele zin om te gaan rennen. Reflectie betekent zeer beslist niet langzamer maar juist richting geven aan wat belangrijk voor je is. Je eigen kompas weer op scherp zetten. Hiervoor is aandacht, focus en geduld nodig. Nieuwsgierigheid naar het andere en onbekende en een beetje moed en vertrouwen om bij jezelf stil te durven blijven staan en onder de oppervlakte te kijken.
Methodisch vertaal ik dit naar een kritisch en open bevragen en doorvragen en je stimuleren om van je gebaande denkpad/framing af te kunnen en durven wijken en je andere perspectieven te laten onderzoeken. Betekenisgeving staat centraal: wat vanzelfsprekend is, wordt anders-sprekend.
Methodiek
Hierbij maak ik graag gebruik van van de Socratische gespreksvoering. Daarbij staat het onderzoeken van betekenisgeving centraal.
Naast taal maak ik ook graag gebruik van diverse spel- en onderzoeksvormen zoals, o.a., rolwisselingen, metaforen, visualisaties en systemische opstellingen. Maar ook benut ik je creativiteit en doe ik een appèl op je fantasie, relativerend vermogen en zelf bewustzijn. In mijn procesbegeleiding combineer ik graag het praktische, alledaagse met een filosofische en onderzoekende houding waarbij een goede dosis humor en speelse verwondering onontbeerlijk zijn.
Het begeleiden van veranderprocessen bij levensfasen en loopbaanontwikkeling betekent voor mij het reframen, herdefiniëren en (her)waarderen van de eigen overtuigingen, aannames, verwachtingen, wensen en eisen ten opzichte van de omgeving waarin jij je bevindt. De schuring die of het ongemak dat ervaren wordt, is zelden het probleem. Vanuit een nieuwsgierige en onbevangen houding begeleid ik je bij het onder-zoeken naar en ont-dekken van je eigen behoeften en waarden. Pijn, verdriet en tegenslag zijn daarbij belangrijke voorspellers en signalen waarnaar geluisterd mag worden. Erkenning en acceptatie van wat er is
Het gaat niet zozeer om het vinden van het goede antwoord maar veel meer om het zoeken naar de juiste vraag. Van daaruit ontstaat er een wereld aan mogelijkheden. Want alles wat je nodig hebt, is al aanwezig. Je moet het alleen zien te ont-dekken.
Welkom in de reflectieve praktijk!
Warme groet,
Klaske.