Intervisie is een middel om tot leren te komen. Het vraagt om een reflectieve houding, beschikbaarheid en leerbereidheid van de organisatie en deelnemers. De intervallen en het aantal bijeenkomsten zijn ondersteunend aan het vergroten en versterken van het leerrendement. De groep leert met en van elkaar. Een veilige, enigszins gekaderde leeromgeving biedt ruimte tot openstellen, vrij onderzoek en ontspannen ont-dekken. De voorwaarden tot intervisie zijn er op gericht om deze leeromgeving te garanderen en te borgen.
Intervisie wordt ook gegeven in het kader van de SKJ registratie. Tevens voldoet de Reflectieve Praktijk aan de kwaliteitseisen zoals omschreven en vastgelegd door de LVSC. Bijscholing, intervisie en supervisietrajecten ter bevordering van de eigen deskundigheid zijn hiermee gewaarborgd.
Intervisie is een werkvorm die bijdraagt aan reflectie en verbinding. Het centreert zich 'rond de tafel' en versterkt zo de gelijkwaardigheid tussen de deelnemers en de uitwisseling van kennis en ervaring. Een Ronde Tafel Gesprek bouwt voort op die werkvorm en kan uitstekend ingezet worden in het kader van casuïstiek, bij conflicten en/of crisisberaad. In overleg kunnen er één of meer ronde tafelgesprekken plaatsvinden waarbij het tot overeenstemming komen van
een aanpak of oplossing tot een specifiek vraagstuk centraal staat. Het betreft vaak een kleinere setting (tot 4 of 5 personen, inclusief gespreksbegeleider) en een kortere duur (max. 2 uur). De Ronde Tafel is een eenvoudige interventie met grote impact en kan snel en ad hoc ingezet worden. Onder trainingen vind je meer infomatie over de vaardigheid van Ronde Tafel begeleider. Kijk bij De Lerende Context voor meer informatie over inzet van de Ronde Tafel in jouw team of organisatie.
Een intervisiegroep bestaat uit minimaal 6 tot maximaal 8 personen die gelijksoortig werk doen of in een gelijksoortig werkveld werken en gelijkwaardige functies hebben. Dit zodat de groep zich vrijelijk en onbevangen kan ontwikkelen en de professional de ruimte krijgt voor het persoonlijk leerproces. Het is niet persé nodig dat de intervisanten al samen werken.
Een intervisiebijeenkomst duurt minimaal 1,5 tot maximaal 2 uur. De bijeenkomsten worden in een reeks van 6 tot 12 keer ingepland. De locatie kan variëren, afhankelijk van de mogelijkheden. Meestal vinden de intervisies plaats binnen de eigen organisatie. De interval varieert van elke 4 weken tot maximaal 8 weken, dit om een optimaal leerklimaat te scheppen.
Binnen de intervisie wordt gebruik gemaakt van verschillende methoden en technieken die aanzetten tot reflectie. Deze zijn afhankelijk van de groepsgrootte, de duur en de inbreng. In de regel is er een vaste opbouw van een intervisiebijeenkomst. De eerste bijeenkomst staat altijd in het teken van contracteren en kennis maken. Er vindt ook een tussen/klikevaluatie en afronding met de groep plaats.
Geen één intervisiegroep is hetzelfde en vraagt daarom om een eigen aanpak en werkstijl. Binnen de intervisie leert het team de eigen werkwijze te (h)erkennen en toe te passen onder begeleiding van de intervisor.
Dit vraagt om een open, flexibele en presente benadering en houding van de intervisor en de bereidheid tot leren bij de intervisant. Intervisie kan zowel een middel zijn tot teamvorming alswel een uitkomst van teamcoaching of teamtraining.
In de intervisie worden thema's die binnen de organisatie, het werkveld of de afdeling spelen, op flexibele en luchtige wijze aangeraakt en geadresseerd. Hierdoor legt intervisie (dwars)verbanden tussen diverse contexten (o.a.uitvoering, organisatie, samenleving). Daarmee wordt de slagkracht van de professional vergroot en neemt het teambewustzijn toe. Er vindt verdieping en versteviging plaats in kennis en inzicht.