INTERVISIE


Intervisie wordt ingezet bij het vergroten en verdiepen van deskundigheid en ondersteunt en verstevigt het samenwerken en de samenhang van een team. 

Intervisie werkt op een gelaagde manier; niet alleen de professional zelf komt tot een groter inzicht en dieper verstaan van het eigen handelen, maar ook het team als zodanig zal zich in de diepte gaan ontwikkelen. Het legt verbanden tussen de verschillende contexten (professional, team, organisatie en werkveld) en het 'wat' (uitvoeren), 'hoe' (talenten en vaardigheden) en het 'waartoe' (ethisch en waardegedragen). De kracht van intervisie bevindt zich in het groepsproces en de frequentie. Het is daarbij een laagdrempelig en interactief middel dat de professional uitnodigt tot een kritische (zelf)bewuste houding en bijdraagt aan de effectiviteit van het samenwerken en functioneren binnen het team. 

Intervisie vindt ook plaats ten behoeve van de SKJ registratie.

 

SUPERVISIE
(& coaching -on the job)


Supervisie en coachingstrajecten zijn intensieve, meer individuele trajecten waarbij de ontwikkelingsvraagstukken van de professional centraal staan en er een overlap plaatsvindt van werkgerelateerde vraagstukken en persoonlijk functioneren.


Supervisie en coaching richten zich naast de professionele context ook op het bewust leven én leren. Het gaat hierbij niet alleen strikt om het professionele handelen maar ook om de visie en waarden (overtuigingen) die er vanuit de persoon onder liggen. Hoe tot het  'waartoe' en 'waarvoor' te komen, staat centraal. Supervisie aan young professionals en beginnende professionals heeft een andere scoop dan de supervisie of coaching aan senioren en management. Dit heeft vooral te maken met de levensfase, ervaring en ontwikkelingsbehoeften.

Supervisie- en coachingstrajecten zijn maatwerk en worden binnen de kaders van het kwaliteitskeurmerk van de LVSC gegeven.

TEAMBEGELEIDING

(& ORGANISATIEONDERZOEK)


Om te kunnen ontwikkelen en creëren, moet er ruimte geboden worden aan alle deskundigheid die binnen een organisatie of team aanwezig is. Daarvoor is het nodig om de verschillen te erkennen en te waarderen. Goed samen werken kan alleen als iedereen de mogelijkheid ervaart om bij te kunnen dragen vanuit de eigen expertise en talenten.


De waan van de dag en het patroon dat maar al te makkelijk ontstaat in het werkproces (de bovenstroom) leidt tot een risico op tunnelvisie en blinde vlekken. Onveiligheid en disfunctioneel handelen ontstaan wanneer de bedoeling van en betekenisgeving aan het werk uit het zicht verdwijnen. In de onderstroom bevindt zich het ware hart van de organisatie en vrijwel altijd de dieperliggende oorzaken van falen, succes, dat wat schuurt en belemmert maar ook dat wat voorspoed en energie geeft. Wat verdient aandacht? Wat mag meer in het licht worden gezet en waar kan afscheid van worden genomen? Het goed zorgdragen voor en onderhouden van je team of orgnanisatie levert een lange en gezonde ontwikkelingslijn op. 

TRAINING


Praktijkgericht leren betekent de eigen ervaring en kennis toepassen in specifieke contexten. Waar intervisie en supervisie vooral gericht zijn op het gelaagde leren (overtuigingen en contextueel bewustzijn), richt het trainen zich op het bijhouden, aanscherpen en vergroten van vaardigheden en het inoefenen van (nieuw) opgedane inzichten, kennis en gedrag. 


Training is een onderdeel van het dagelijks functioneren en leren. Het zorgt ervoor dat ontwikkel- en leerthema's tot uitdrukking komen in de praktijk en dat theorie tot leven komt. De kracht van trainen, leren en ontwikkelen bevindt zich niet alleen in het samenspel van die drie maar juist ook in het consequent oefenen. Kleine interventies die regelmatig over een langdurige periode worden ingezet, hebben een groot, diepgaand en langdurig effect.

Behapbaar, toepasbaar en inpasbaar in het dagelijks werk, leven en ritme.  

unsplash